S jak dlouhým čekáním na spoj mám počítat?

21 října, 2015
Přesednutí z jednoho vlaku na druhý obvykle zabere jen minutu či dvě

Fyzicky zabere jen asi 90 sekund vystoupit z vlaku, přejít nástupiště a nastoupit do jiného vlaku. Nebo možná 2 minuty na vystoupení z vlaku, cestu dolů po schodech či eskalátoru do podzemí nádraží, přejití na další nástupiště, výstup na nástupiště a nastoupení dalšího vlaku.

Nesetkáte se s řádnou nutnou registrací ani s fyzickou bariérou mezi vystoupením z jednoho vlaku a nastoupením do dalšího, takže přestup je obvykle rychlá a snadná záležitost, která se vůbec nedá srovnávat s přesedáním u letadel.

Zůstává ovšem otázka, zda zpoždění prvního vlaku znamená zmeškání dalšího vlaku. S jak dlouhou dobou na přestup je nutné počítat, záleží na tom, jak pravděpodobné je zpoždění u prvního vlaku a jaké bude mít následky, když zmeškáte přípoj.

U evropských rychlovlaků je pravděpodobnost většího zpoždění relativně malá; 95% vlaků Eurostar přijíždí včas nebo do 15 minut, stejně tak jako 90% evropských rychlovlaků. Zároveň však platí, že spací vlaky mohou mít dešlí zpoždění, stejně tak jako vlaky na Balkáně; v těchto případech je proto potřeba počítat s delším časem.

 

Pokud budete přesedat na místní vlak bez rezervace

Pokud zmeškáte místní vlak nebo jiný domácí vlak ve Švýcarsku, Belgii nebo v Nizozemsku, jednoduše nastoupíte na další. Není potřeba žádná rezervace a Vaše jízdenka bude platit pro všechny odjezdy. V tomto případě stačí počítat jen s pár minutami na přesednutí.

Příklad: rezervovali jste si místo v rychlovlaku Thalys z Paříže do Bruselu a máte v Bruggách 10 minut na přestup na domácí vlak InterCity. Stačí to? Ano, protože pokud byste zmeškali vlak v Bruggách, další pojede za 30 minut, není potřeba řádná rezervace a Vaše jízdenka platí na kterýkoli vlak. Totéž platí např. pro vlak TGV-Lyria z Paříže do Basileje, kde chcete přesedat na švýcarský domácí vlak do Interlakenu.  Nebo pro plně rezervovaný rychlovlak z Říma do Florencie, zde s přesedáním na místo vlak do Sieny.

 

Pokud budete přesedat na dálkový vlak s rezervací  

Pokud budete přesedat na plně rezervovaný vlak s levnou jízdenkou, která je platná jen pro určitý spoj, neměli byste ho zmeškat. V takovém případě byste měli počítat s delším časem, řekněme 30 minut.

Příklad: rezervovali jste si místo v rychlovlaku Thalys z Bruselu do Paříže a Vaše jízdenka je platná pouze pro tento konkrétní odjezd. Vlak InterCity z Brugg přijíždí do Bruselu 10 minut před odjezdem vlaku Thalys. Bude 10 minut stačit? Jistě to je dostatek času na fyzické přestoupení na Thalys, pokud by InterCity přijel na čas. A pokud máte přímou jízdenku, máte právo rezervace na další vlak Thalys, pokud by InterCity měl zpoždění a Vy jste zmeškali Thalys (vysvětleno zde).

Stojí to však za ty nepříjemnosti? Rozvážnost je často lepší než riskování a Vaše jízdenka bude platit na kterýkoli vlak v úseku z Brugg do Bruselu. Proto je lepší stihnout první vlak jedoucí o 30 minut dříve, čímž získáte 40 minut času v Bruselu, kde si budete moct dát kávu a v klidu pokračovat v cestě. Totéž platí např. v případě švýcarského domácího vlaku z Interlakenu do Basileje, kde budete chtít přesedat na plně rezervovaný TGV-Lyria z Basileje do Paříže. Nebo pro místní vlak ze Sieny do Florencie, kde budete přesedat na plně rezervovaný rychlovlak do Říma.

1

Pokud budete přesedat na noční spací vlak v rámci delší cesty

Pokud budete přesedat na spací vlak, který si nemůžete dovolit zmeškat, anebo přesedat v rámci dlouhé série navazujících spojů přes celou Evropu, je vhodné počítat s časem 1-2 hodiny i více a dát si mezitím jídlo, kávu či pivo.

Příklad 1: cestujete vlaky Eurostar a ICE do Kolína nad Rýnem a potřebujete přesednout na spací vlak do Prahy. Plánovač cesty online uvádí časový interval na přestup pouze 15 minut. Bude to stačit? Teoreticky sice ano, ale protože spací vlak nesmíte zmeškat, je dobré si vyhradit delší čas (min. 60-90 minut) a Kolíně nad Rýnem si dát oběd.

Příklad 2: používáte plánovač cesty na stránkách bahn.de na plánování rozsáhlé cesty po Evropě, od Paříže až po Istanbul. Systém Vám sice neprodá lístky, ale ukáže Vám časy vlaků, včetně těsných intervalů 8 minut v Mnichově, 10 minut v Budapešti a 20 minut v Bukurešti. Je to realistické? Není. V tomto případě systém uvádí stejné minimální časové intervaly mezi spoji jako u krátkých nevýznamných cest a nevytváří žádnou rezervu pro případ zpoždění, což by informovaný cestující udělal, pokud by si plánoval rozpis cesty sám. V takovém případě je dobré plán své cesty trochu uvolnit a nechat si ve větších městech 1-2 hodiny i více mezi jednotlivými vlaky, aby jedno nečekané zpoždění neohrozilo zbytek Vaší cesty.

 

Pokud budete přesedat z nočního spacího vlaku

Kvůli jistotě je vhodnější počítat s tím, že dálkový noční spací vlak bude mít asi hodinu zpoždění. Spací vlak Thello z Pasříže do Benátek může snadno přijet s hodinovým zpožděním a na Balkáně, např. mezi Istanbulem a Bukureští, to bývá i více než hodina. S tím je potřeba počítat, když budete plánovat přípoje.

Příklad: jedete spacím vlakem City Night Line z Amsterdamu do Mnichova, a ten má přijet do Mnichova v 07:10.  Přípoj do Vídně má odjezd v 07:31 a 09:34, obojí s levným jízdným, které je platné na kterýkoli vlak si vyberete. Systém online i jízdní řády European Rail Vám slepě navrhují čas 07:31. Je to však bezpečný přípoj? Ne, není. I dobře řízené německé spací vlaky City Night Line mohou mít zpoždění 10, 20 či 40 minut, a vyplatí se hrát bezpečně. V tomto případě je vhodnější si rezervovat vlak v 09:34 a v Mnichově si v klidu dát snídani.

U tohoto pravidla však existují výjimky. Můžete si koupit jednu přímou jízdenku z Amsterdamu do Salzburgu zahrnující cestu spacím vlakem do Mnichova a těsným přípoj v 07:31 do Salzburgu. V tomto případě si to můžete dovolit, protože s přímou jízdenkou budete chráněni mezinárodními podmínkami přepravy CIV a můžete jet pozdějším vlakem v případě, že by nastalo zpoždění a Vy jste spoj v 07:31 zmeškali.

Pro co z toho se nakonec rozhodnete, to závisí také na dalších souvislostech.  V tomto případě by to nebyl žádný velký problém.

 

Máte přímou jízdenku nebo oddělené jízdenky?  

Následky zmeškaného spoje jsou mnohem menší, pokud máte přímou jízdenku (jednu jízdenku na oba vlaky) místo dvou oddělených jízdenek. Pokud máte přímou jízdenku a automatický systém Vám rezervoval nejbližší spoj, je to naprosto v pořádku. Systém Vám nebude rezervovat spoj, který není fyzicky reálný, a s přímou jízdenkou jste v každém případě chráněni mezinárodními podmínkami pro přepravu (CIV), pokud byste zmeškali spoj kvůli kvůli zpoždění vlaku (tj. ne kvůli vlastní chybě). Podmínky CIV Vás opravňují k rezervaci dalšího vlak bez dalšího poplatku. Pokud máte dvě oddělené jízdenky, je to šedá zóna; ačkoli pokud oba vlaky provozují společnosti, které jsou členy Railteam Alliance, je možné použít Railteam Promise, kdy Vám personál označí jízdenku, a Vy můžete jet dalším vlakem. Vysvětlení podmínek CIV a Railteam Promise, a také co dělat, když zmeškáte spoj, naleznete v článku: Když nastanou komplikace.

Příklad: rezervujete si na stránkách bahn.de dopravu např. z Hamburku do Norimberku nebo z Amsterdamu do Heidelbergu.  Vidíte přitom výhodnou cenu jízdenky 49 EUR, ta však zahrnuje během cesty 8 minut na přestup na další vlak. Je to bezpečné? Ano, je to naprosto v pořádku. Systém by Vám neprodal lístek, pokud by spoj nebyl reálný, navíc si kupujete přímou jízdenku, takže pokud by došlo ke zpoždění a Vy jste zmeškali přípoj, máte právo jet dalším následujícím vlakem.

 

Doporučené časy při přepravě mezi nádražími v Paříži

Doporučené časy při přesedání v Paříži, kdy je potřeba se přepravit z jednoho nádraží na druhé (např. z vlaku Eurostar z Londýna na jiný vlak jedoucí z Paříže) se dozvíte v článku Přeprava metrem nebo taxi mezi nádražími v Paříži.

pařížské metro

 

Tipy pro cestování

Když budete přesedat v Bruselu z vlaku Eurostar na jiný vlak, najdete zde užitečnou zkratku, která Vám ušetří cenné minuty.

Když si budete rezervovat jízdenky nebo plánovat cestu na stránkách bahn.de, můžete použít pokročilou volbu a změnit „Standardní trvání při přepravě“ na delší časový úsek až do 45 minut.

 

Co když zmeškám přípoj?  

Všechno ještě není ztraceno. Je možné, že budete mít právo na novou rezervaci na pozdější vlak, a to i s neměnitelnou jízdenkou. To je vysvětleno: Když nastanou komplikace.