Cestování vlakem ve Velké Británii III.

Březen 08, 2016

Z Londýna do Skotska spacím vlakem

Jedná se o nejcivilizovanější, nejromantičtější a časově nejefektivnější způsob cestování z centra Londýna do srdce Skotska. Každou noc kromě sobotní noci vyjíždí dva spací vlaky Caledonian Sleeper z londýnského nádraží Euston, jeden ve 21,15 hod. směrem na Dundee, Stirling, Perth, Gleneagles, Aviemore, Aberdeen, Inverness a Fort William a druhý v 23,50 hod. směrem na Edinburgh a Glasgow. Tyto spací vlaky jsou přitom miniaturní hotely na kolejích s 1lůžkovými a 2lůžkovými spacími kupé se skutečnými postelemi a s umývadlem, plně klimatizovanými, a se salonním vozem se službami stevarda a s nabídkou vína, piva, destilátů, nealko nápojů a občerstvení. Kromě toho jsou zde rovněž sklápěcí sedadla pro ekonomické cestování. Vlaky Caledonian Sleepers provozuje skotská vlaková společnost ScotRail a pracuje zde skotský personál, takže se jedná o „kousek Skotska“, který 6x týdně navštíví Londýn. Rady pro rezervování míst ve spacím vlaku naleznete na stránkách o cestování Z Velké Británie do Skotska spacím vlakem I. a Z Velké Británie do Skotska spacím vlakem II..

 

Nejlepší vlak ve Velké Británii?  Jmenuje se „The Deerstalker“

Určitě nejlepší vlak ve Velké Britájnii je noční Caledonian Sleeper z Londýna do Fort Williamu, který se jmenuje Deerstalker.

Představte si pohodlí vlaku, který vyjíždí z deštivého centra Londýna večer ve 21 hod. a přijíždí do Fort Williamu v úžasné skotské západní Vysočině na úpatí hory Ben Nevis (nejvyššího vrcholu Velké Británie) v asi 9,45 ráno. Představte si cestu, při které půjdete spát, zatímco vlak se bude řítit předměstími Londýna rychlostí 80 mph, a pak se probudíte uprostřed přírody: obklopeni horami, potoky a lesy, dovnitř proudí sluneční paprsky, divoká zvěř se pohybuje za ochranným plotem a dieselová lokomotiva táhne dva spací vozy a salonní vůz při stoupání a v ostrých zatáčkách na malebné trase West Highland Line rychlostí 40 mph. Představte si vlak, který se vybavením podobá zaoceánské lodi, se soukromými spacími kupé a s luxusním salonem, ve kterém však můžete cestovat už za pouhých 68 GBP.

Jízdné začíná od asi 85 GBP za jednu cestu včetně lehké snídaně v 2lůžkovém kupé, anebo od 130 GBP když budete mít kupé pro sebe. Ti, kdo cestují sami, si mohou rezervovat lůžko v 2lůžkovém kupé a sdílet ho s další osobou stejného pohlaví, pokud nebudou chtít platit jízdné za samostatné lůžko v I. třídě.

Každý, kdo cestuje z jihu Anglie do skotské Vysočiny, by měl tento vlak znát. Pokud byste si přáli strávit týden dovolené v samém srdci Skotska, tyto vlaky Vám to umožní. Místa ve spacím vlaku si můžete rezervovat online na stránkách Velké Británie do Skotska spacím vlakem I. a Z Velké Británie do Skotska spacím vlakem II..

Dále můžete cestovat vlakovým přípojem z Fort Williamu na samý konec trasy do Mallaig, malého rybářského přístavu s terminálem pro trajekty plavící se na ostrov Skye. Jedná se o jeden z nejmalebnějších úseků všech vlakových tras ve Velké Británii. Také můžete vystoupit na Ben Nevis, nejvyšší vrchol Velké Británie, kdy hlavní stezka vedoucí na horu začíná pouze 15 minut pěší chůze od stanice ve Fort Williamu.

 

Z Londýna na Normanské ostrovy

Condor Ferries provozují rychlé katamarány z Weymouthu a Poole na ostrovy Jersey a Guernsey – běžné lodě z Portsmouthu.

Speciální kombinované jízdné pro vlak a trajekt pro cestování na ostrovy Guernsey a Jersey je k dostání v kterékoli stanici ve Velké Británii.

 

Jízdné

Podle mnohých je vlakové jízdné komplikované. Z praktických důvodů však dnes existují 3 typy jízdného a všechny vlakové společnosti dnes používají tyto 3 názvy a 3 typy jízdenek. Vždy si ověřte přesná omezení a podmínky, když si budete lístek kupovat.

 

Jízdné na dálkové vlakové trasy  

Anytime: plně flexibilní, jakýkoli vlak, kdykoli

Jízdné Anytime má jednoduchý koncept: platí kdykoli (v kterýkoli čas a den), pro kterýkoli vlak a kteréhokoli operátora.

Jízdné Anytime je drahé plně flexibilní jízdné určené prvořadě pro obchodní cestující; např. z Londýna do Manchesteru stojí jednosměrné jízdné přes 160 GBP a zpáteční přes 325 GBP.

Není potřeba rezervace předem, jízdné Anytime má neomezenou dostupnost a je možné ho zakoupit na stanici v den cesty a za stejnou cenu, jakou naleznete online. Takže stačí přijít na nádraží, koupit si jízdenku a nastoupit na kterýkoli vlak; místenky jsou dobrovolné. Jednosměrná jízdenka je platná 2 dny a zpáteční jízdenka na cestu tam 5 dní a na cestu zpět až 1 měsíc. Jsou platné na kteroukoli povolenou trasu, pokud není konkrétní trasa uvedena na jízdence. Svoji cestu si můžete rozdělit v obou směrech.

Vratné bez administrativního poplatku, pokud nebudou použity. Jednosměrná jízdenka obvykle stojí polovinu ceny zpáteční jízdenky.  Před rokem 2008 se tento typ nazýval „Open“.

Off-peak: poloflexibilní, kterýkoli vlak s časovým omezením

Jízdné Off-Peak platí pro kterýkoli vlak, kterýkoli den a kterýkoli čas s výjimkou špičky ve všední dny (Po-Pá).  Jízdenky Off-peak jsou mnohem levnější, např. z Londýna do Manchesteru stojí jednosměrná 81 GBP a zpáteční 82 GBP.

Přesné časové omezení se liší podle trasy a cíle, takže je nutné se ptát, anebo se podívat do plánovače cesty a zjistit, které vlaky jsou k dispozici. Avšak jako minimum jsou jízdenky Off-Peak platné pro kterýkoli vlak o víkendech a kterýkoli vlak po 10,30 hod. ve všední dny (Po-Pá). Obvykle však neplatí pro vlaky jedoucí z Londýna (nebo Readingu, Watfordu, Lutonu či Stevenage) v době mezi 15 a 19 hod. ve všední dny (Po-Pá). Mnohé jízdenky Off-Peak však mají štědřejší omezení než je toto.

Není potřeba rezervace předem, jízdné Off-Peak má omezenou dostupnost a je možné ho zakoupit na stanici v den cesty a za stejnou cenu jakou najdete online. Takže stačí přijít na nádraží, koupit si jízdenku a nasednout na kterýkoli vlak, pokud to nemá omezení pro špičku ve všedních dnech (Po-Pá); místenky jsou dobrovolné.

Zpáteční jízdné Off-Peak stojí obvykle pouze o 1 GBP více než ekvivalent pro jednosměrné jízdné Off-Peak, takže pokud potřebujete flexibilitu jízdenky Off-Peak i na zpáteční cestu (raději než jízdenku Advance pro konkrétní vlak), zaplaťte navíc 1 GBP a kupte si zpáteční Off-Peak, kterou použijete také na cestu tam.

Cestu tam musíte podniknout v datum uvedené na jízdence, ale cestu zpátky do 1 měsíce. Můžete cestovat vlakem kteréhokoli operátora a po kterékoli povolené trase, pokud na jízdence není uveden konkrétní operátor či trasa. Svoji cestu si můžete rozdělit na zpátečním úseku, obvykle však ne na úseku směrem tam nebo na jedné jednosměrné cestě, to se však liší, takže je potřeba se zeptat.

Vratné bez administrativního poplatku (obvykle 20 GBP), pokud nebyla použita.

Několik málo vlakových společností má rovněž levnější, avšak více omezenou verzi nazvanou „Super Off Peak“. Před rokem 2008 se jízdné Off-Peak nazývalo „Saver“.

Advance: levné, neflexibilní, pouze pro určité vlaky

Jízdné Advance také představují jednoduchý koncept. Jedná se o levné předem prodávané jízdenky ve stylu aerolinií platné pouze pro konkrétní vlak, který jste si rezervovali, bez možností vrácení, s omezením nebo bez možnosti změny v plánu cesty.

Jízdenky Advance jsou obvykle tou nejlevnější volbou, např. z Londýna do Manchesteru stojí od 15 GBP za cestu.  Na každé cenové úrovni mají omezenou dostupnost a stejně jako jízdné ekonomických aerolinií se ceny zvedají s tím, jak se blíží datum odjezdu, zatímco levnější jízdenky jsou zcela vyprodány. Proto je nutné rezervovat si je brzy a podívat se po různých odjezdech, abyste nalezli nejlevnější jízdné. V každém případě je nutné jízdenky Advance rezervovat do 18 hod. v den před odjezdem (i když v praxi často bývají k dispozici až do 23,59 hod.).

Jízdenky Advance mívají automaticky také místenku, takže můžete cestovat pouze konkrétním vlakem, který byl pro Vás rezervován.

Není dovoleno přerušení cesty, takže není možné nastoupit do vlaku až na stanici během cesty nebo vystoupit na dřívější stanici, než kam máte v rezervaci.

Na stránkách www.nationalrail.co.uk nebo na stránkách operátorů, jako je www.virgintrains.co.uk, si ověřte dostupnost. Jízdenky Advance jsou oceňovány jako jednosměrné jízdné, takže můžete zkombinovat nejlevnější jízdné pro Vaši cestu tam s nejlevnějším jízdným pro zpáteční cestu.

 

Jízdné na dálkových vlakových trasách a jízdné v Londýně a v oblasti Jihovýchodu

Stejné 3 typy platí také pro krátké vzdálenosti, i když se samozřejmě nesetkáte s jízdenkami Advance na velmi krátké cesty. Na kratší cesty, např. v rámci Londýna a Jihovýchodu, navíc jízdenky Anytime a Off-Peak obvykle bývají platné jen jeden den, ne měsíc.

 

Anytime: cestování v dopravní špičce

Plně flexibilní jízdné kromě krátkých cest je platné pouze 1 den. Platné kdykoli, pro kterýkoli vlak, s kterýmkoli vlakovým operátorem, po kterékoli povolené trase (pokud není konkrétní trasa uvedena na jízdence).  Svoji cestu můžete rozdělit v obou směrech. Vratné bez administrativního poplatku (obvykle 20 GBP); určeno předeevším pro dojíždějící osoby.

 

Off-peak: cestování mimo dopravní špičku

Off-Peak Day zpáteční: jízdné Off-Peak na krátké vzdálenosti je platné jen 1 den, pro kterýkoli vlak o víkendech a po ranní dopravní špičce (asi v 9,30 hod.) ve všední dny (Po-Pá)*; po ranní dopravní špičce ve všední dny*; platí pro všechny vlaky, všechny operátory, všechny povolené trasy (pokud není konkrétní trasa uvedená na jízdence). Svoji cestu můžete rozdělit v obou směrech. Vratné bez administrativního poplatku (obvykle 20 GBP), pokud nebyla použita; určeno především pro nepracovní dny.

* na trasách ze stanic Paddington, Liverpool Street, Kings Cross, Cardiff, Edinburgh, Glasgow aj. je omezení v době večerní dopravní špičky mimo Londýn.

Super Off-Peak denní zpáteční: několik málo vlakových společností nabízí druhý levnější typ jízdenek Off-Peak s těsnějším časem omezení, např. odjezd po 13 hod.. Omezení se liší podle trasy, takže je potřeba se zeptat.

Off-Peak zpáteční -období: na středně dlouhé vzdálenosti může být rovněž jízdenka „Off-Peak zpáteční-období“ platná 1 měsíc pro všechny vlaky o víkendech, po ranní dopravní špičce ve všední dny (Po-Pá), anebo v některých případech platná kdykoli o víkendech po 9,30 hod. ve všední dny, začátek cesty v den uvedený na jízdence s návratem do 5 dní. Vše je zkomplikováno ještě tím, že oficiální název je pouze „Off-Peak Return“, takže pokud uvidíte „Off-Peak Day Return“ a „Off-Peak Return“ s různými cenami, to druhé je nejspíš verze platná na 1 měsíc.

 

Které vlakové operátory a které trasy můžu s jízdenkou použít?  

Lidé často bývají zaskočeni tím, že v UK funguje více jak 20 různých vlakových operátorů, ve skutečnosti je to však jednoduché. Vláda vyžaduje, aby vlakoví operátoři spolupracovali jako železniční síť, z čeho vyplývá následující:

Pokud je na Vaší jízdence uvedeno „jakákoli povolená trasa“ (což většinou je), pak jízdenka platí pro vlaky kteréhokoli operátora, po kterékoli povolené trase mezi počátkem cesty a cílem – i když samozřejmě pokud máte jízdenku Off-Peak, musíte dodržovat všechna časová omezení, která pro ni platí. Jízdenky Anytime nemají žádné časové omezení a jízdenka Advance platí pouze pro konkrétní vlak, který jste si rezervovali.

Pokud Vaše jízdenka udává konkrétní trasu, např. „trasa Taunton“, pak platí na vlaky kteréhokoli operátora, po kterékoli povolené trase pro cestu, která prochází určitým místem, v tomto případě je to město Taunton.

Pouze pokud jízdenka říká (např.) „pouze trasa Virgin Trains“, jste omezeni tak, že musíte použít pouze vlaky určité vlakové společnosti, zde je to Virgin Trains. Jízdenky Advance platí pouze pro konkrétní vlak, který jste si rezervovali, takže podle definice platí pro vlak konkrétní společnosti; občas můžete vedle trasy najít písmena “AP“, např. „pouze trasa AP Virgin Trains“, kdy AP znamená „Advance Purchase“.  Bývá však poměrně vzácné vidět jízdenky Anytime a Off-peak platné pouze pro vlaky konkrétního operátora, a kde už existují, tam téměř vždy bývá také jízdné Anytime a Off-Peak  „kterákoli povolená trasa“.

 

Proč existuje několik jízdenek „Anytime“ a „Off-Peak“ pro jednu cestu, každá s jinou cenou?

Bohužel jízdenkové systémy online neukazují trasy pro jízdenky, takže můžete spatřit dvoje jízdné Anytime (např.) z Londýna do Hullu, z nichž jedno je evidentně platné pro všechny vlaky a druhé pouze pro pár vlaků, přičemž je nižší než to první. Důvod je ten, že v tomto případě první jízdné je jízdné Anytime „kterákoli povolená trasa“, zatímco druhé je levnější jízdné Anytime „pouze pro vlaky v Hullu“.  Podobně můžete nalézt dvě jízdenky Anytime či Off-Peak z Londýna do (např.) Birminghamu: jedna platí pro všechny vlaky a druhá pouze pro některé vlaky. V tomto případě je to proto, že v Birminghamu existuje dvojí různé jízdné, jedno pro „pouze povolenou trasu“ platné pro všechny trasy a operátory, a pak druhé levnější „trasa High Wycombe“ platné pro všechny operátory, ale pouze po pomalejší trase přes High Wycombe.

– To by bylo zřejmé a méně matoucí, kdyby online systémy uváděly trasy pro jednotlivé jízdenky, což nedělají. Volba mezi pomalejším a levnějším vs. rychlejším, častějším a dražším vlakem je pak jen na Vás.

 

Přerušení cesty (přestávka)

S jízdenkou Off-Peak se můžete vydat na zajímavou vyhlídkovou trasu a přesedat z vlaku na jiný, kolikrát budete chtít, aniž byste museli opustit stanici, pokud zůstanete v časovém omezení, které platí pro Vaši jízdenku a budete se držet jedné z povolených tras (ty jsou vysvětleny níže). Cestu však můžete přerušit (tj. vystoupit a opustit stanici) na zpátečním úseku Vaší cesty při zpáteční jízdence Off-Peak, ne však při cestě tam u zpáteční Off-Peak, a už vůbec ne u jednosměrné jízdenky Off-Peak. S jednosměrnou či zpáteční jízdenkou Anytime nemáte žádné časové omezení a svoji cestu můžete přerušit, kde budete chtít na povolených trasách.

 

Co to jsou „povolené trasy“?   

Termín „povolené trasy“ je velmi flexibilní – zde Vám předvedeme ukázky.

Nejkratší trasa běžné vlakové dopravy mezi počátkem a cílem je vždy povolená trasa.

Obvykle zjistíte, že většina dalších rozumných tras mezi počátkem a cílem jsou povolené trasy.

Pokud pojedete přímým spojem (tj. bez přesedání), bývá to považováno za povolenou trasu, pokud v tom vlaku zůstanete, a to i v případě, že vlak jede po okružní trase; např. z Londýna do Birminghamu jsou povolené trasy „West Coast Main Line“ z Eustonu přes Milton Keynes, pomalejší trasa z Marylebone přes High Wycombe a Banbury a trasa z Paddingtonu přes Reading, Oxford a Banbury.  Mapy na stránkách www.nationalrail.co.uk Vám mohou pomoci porozumět zde zmíněným trasám.

Tak např. z Londýna do Edinburghu, Glasgow a většiny stanic ve Skotsku zahrnují povolené trasy dvě evidentní hlavní trasy s přímými vlaky („East Coast Main Line“ z Kings Cross přes York a Newcastle, „West Coast Main Line“ z Eustonu přes Crewe a Carlisle a „Midland Main Line“ z nádraží St Pancras přes Leicester, Derby či Nottingham, Sheffield, Leeds a po malebné trase „Settle a Carlisle“ a permutacích těchto tras, včetně cestování z Liverpool St přes Cambridge a Ely do Peterboroughu a dále přes York a Newcastle, plus trasa z Paddingtonu přes Reading, Oxford, Birmingham dále přes Carlisle.

 

Londýnské terminály, Londýn R1256, Londýn zóna U1

Když si budete kupovat jízdenku do Londýna, nejlevnější možnost je si ji prostě koupit na odpovídajícím londýnském nádraží; za trochu vyšší cenu však můžete koupit jízdenku, která zahrnuje následné cestování londýnským metrem do stanice v určité zóně, nebo dokonce neomezené cestování londýnskými autobusy a metrem po celý den.

Jízdenka do „londýnských terminálů“ (označované v některých rezervačních systémech také jako „stanice na hlavních londýnských trasách“ apod.) znamená, že platí pouze do londýnské stanice, kam vlak přijíždí z určitého počátečního bodu; např. jízdenka z Manchesteru do „londýnských terminálů“ by platila na nádraží Euston, jízdenka z Oxfordu do „londýnských terminálů“ by platila na nádraží Paddington (také však na nádraží London Waterloo, protože existuje alternativní trasa z Oxfordu do Waterloo…).

Jízdenka do „Londýn R1256“ s „Travelcard“ coby typem jízdenky znamená jízdenku do Londýna s neomezeným cestováním autobusem a metrem v ceně, po celý den a ve všech šesti zónách londýnského metra.

Jízdenka do „Londýn U1“ je jízdenka, která zahrnuje cestování metrem (ve směru tam) do kterékoli stanice v zóně 1; v tomto případě nezahrnuje neomezené cestování metrem, pouze jednu cestu tam (nebo zpáteční cestu, pokud se jedná o zpáteční jízdenku).