Cestování přes noc

21 října, 2015

Cestování spacím vlakem

Mnohé dálkové expresy jezdí přes noc, což je výhodné z časových důvodů, a zároveň romantické. Můžete tak překonat ve spánku velké vzdálenosti a budete přitom potřebovat méně denní doby, než kdybyste cestovali letecky, a často také ušetříte za ubytování např. v hotelu. Zapomeňte v tuto chvíli na termíny I. třída a II. třída, které jsou matoucí, když se jedná o spací vlaky. Při cestování vlakem přes noc bude Vaše pohodlí záviset na tom, jestli se rozhodnete pro běžné sedadlo, ekonomické lehátko, anebo pohodlné kupé ve spacím vlaku; II. třída ve spacím vlaku je tak pohodlnější než I. třída na lehátku.

Číslování míst (lůžek) ve spacím kupé či vagonu Vám dá odpověď na často otázku, jestli budete ve stejném vagonu.

 

Ve spacím vagonu  

Spací vlak je ekvivalentem hotelu: útulná ložnice s pohodlnými postelemi, umývadlem a s pokojovou službou. Ve dne se postele sklopí a objeví se pohovka. Spací vlaky mohou mít 1, 2, 3 a někdy i 4 spací kóje, což závisí na trase, na tom, jestli máte jízdenku I. nebo II. třídy, a kolik jste ochotní zaplatit. Pokud cestujete sami a nechcete platit za kupé pro jednoho v I. třídě, můžete si rezervovat kóji v kupé se 2 nebo 3 kójemi a sdílet ho s dalšími cestujícími stejného pohlaví (to však není možné ve španělských spacích vlacích „gran classe“). Kromě běžného zámku mají spací kupé navíc bezpečnostní zámek, který nelze otevřít zvenčí ani zaměstnaneckým klíčem – tak budete v bezpečí. Nejmodernější spací vlaky navíc v chodbě mají ještě kamerový systém.

Za kóji v kupé se 3 kójemi a za jednu noc obvykle zaplatíte 35-45 GBP v západní Evropě (20-35 GBP ve východní Evropě) + jízdenka II. třídy nebo k železniční pas. Kóje v kupé se 2 kójemi stojí 45-65 GBP na noc v západní Evropě (30-45 GBP ve východní Evropě) + jízdenka I. či II. třídy nebo železniční pas, což závisí na trase a na typu spacího vlaku. Jedno kupé vyjde na 70-100 GBP (50-70 GBP ve východní Evropě) a běžně musíte mít jízdenku I. třídy nebo železniční pas. Na většině tras spacích vlaků dnes nabízejí za dobré ceny jízdné inclusive, které pokrývá cestu, spací vlak a snídani.

Další informace o tom, co očekávat při cestování spacím vlakem, najdete níže. Speciální informace o různých druzích spacích vlaků naleznete v City Night Line, pokud budete cestovat spacím vlakem City Night Line např. z Amsterdamu do Mnichova či Curychu, z Kolína nad Rýnem do Prahy nebo z Berlína či Hamburku do Curychu. Pokud budete cestovat spacím vlakem Thello z Paříže do Benátek, podívejte se na stránky spacích vlaků Thello. Pokud budete cestovat s rakouským spacím vlakem EuroNight z Kolína nad Rýnem do Vídně, podívejte se na ÖBB EuroNight, (která je totožná s vlaky EuroNight z do Vídně a do Benátek).

 

Na lehátku

Lehátka představují železniční alternativu ubytoven pro mladé a pensionů. Lehátka jsou ekonomická a pohodlná; ve dne běžné kupé pro 6 sedících cestujících, a v noci sklápěcí polstrované lavice pro 6 osob; každé lehátko má vlastní prostěradlo, deku a polštář (ustelou si cestující sami). Muži i ženy běžně sdílejí stejné kupé (i když na většině tras existují také kupé „jen pro ženy“) a kromě obvyklého vyzutí bot a sundání bundy se zde cestující nesvlékají. Kóje v lehátkovém kupé se 6 kójemi stojí asi 27 (23) EUR za noc + jízdenka II. třídy nebo železniční pas. Kromě běžného zámku mají lehátková kupé také bezpečnostní zámek, který nelze otevřít zvenku ani zaměstnaneckým klíčem, takže budete v bezpečí. Na většině tras je možné si za příplatek (asi 37 EUR) zařídit cestování v méně plném lehátkovém kupé se 4 kójemi, což je výdaj, který se jistě vyplatí; lehátková kupé I. třídy se 4 kójemi jsou vzácností a najdete je asi jen ve Francii.

Detailní informace, co očekávat, když budete cestovat lehátkovým kupé, naleznete v článku Cestování spacím vlakem nebo na lehátku. Další speciální informace pro cestování spacími vlaky City Night Line najdete na stránkách City Night Line.  Pokud budete cestovat francouzským domácím nočním vlakem Intercité de Nuit, podívejte se na Intercités de Nuit.  Pokud budete cestovat z Paříže do Benátek spacím vlakem Thello, podívejte se na spací vlaky Thello.  A pokud budete cestovat rakouským spacím vlakem v EuroNight z Kolína nad Rýnem do Vídně nebo z Vídně do Benátek, podívejte se na ÖBB EuroNight.

 

Na sedadle

Přestože se jedná o nejlevnější možnost, cestování přes noc na běžném sedadle představuje šetření na nevhodném místě. Proto se nedoporučuje, ať už máte jakkoli nízký rozpočet, ať už z hlediska pohodlí nebo bezpečnosti. Není zde zámek na dveřích kupé ani zaměstnanci ve službě. Dívejte se na to tak, že je to téměř jako byste spali ve veřejné budově. Vždy proto raději investujte alespoň do lehátka, abyste mohli i v noci cestovat pohodlně. Některé vlaky mají sklápěcí sedadla (francouzské a některé německé a španělské noční vlaky); i když jsou lepší než obyčejná sedadla, nebudete mít rovnou postel ani bezpečně uzamčené kupé jako v kupé spacího vlaku.

spací-vagon-Peking-Čína

Jak brzy se dostavit na nádraží?

 

Je potřeba se na vlak nejprve zaregistrovat?  

Na to se často ptají především návštěvníci z jiných kontinentů, kteří neznají zdejší systém cestování železnicí, přestože většině Evropanů je to dobře známo.

Všeobecně platí, že se registrace neprovádí. Jednoduše přijdete na nádraží, podíváte se na informační tabuli, vydáte se na odpovídající nástupiště a nastoupíte do vlaku.

Příklad: když má vlak odjezd v 12:00, můžete zavřít dveře v 11:59 a v 12:00 vyjet. Pokud budete uvnitř, je vše v pořádku, pokud však ne, ujede Vám.

Na většině nádraží v Evropě nestojí žádná fyzická bariéra mezi okolím a nádražní halou, nástupišti a vlakem. Takže i když nikam nepojedete a nebudete mít ani jízdenku, můžete vejít na nádraží, jít až k vlaku a nahlédnout okny dovnitř (to je velký rozdíl oproti letecké dopravě).

Jízdenky se obvykle kontrolují pouze ve vlaku během jízdy, ne ve stanici. Na nádraží obvykle musíte projít turnikety nebo automatickými jízdenkovými branami (u stanic příměstských vlaků nebo železnice stylu metra).

To však samozřejmě neznamená, že byste měli přiběhnout na poslední chvíli. Je dobré si nechat dostatek času na cestu na nádraží a na vyhledání Vašeho vlaku. Ten může třeba odjíždět ze odlehlého nástupiště vzdáleného minutu či dvě chůze od hlavní haly.

Nečekejte ani to, že bude vlak připravený k nástupu už 3 hodiny před odjezdem. I na výchozím nádraží, kde vlak začíná svoji jízdu, může být číslo nástupiště ohlášeno až 20 minut před odjezdem, u místního vlaku třeba jen 10 minut. Proto se nelekejte, když nebudete znát číslo nástupiště půl hodiny před odjezdem: prostě čekejte, až se objeví na informační tabuli.

Tip: na větších nádražích často naleznete na každém nástupišti schéma označené jako composition des trains (francouzsky) nebo Wagenstandsanzeiger (německy). To ukazuje umístění každého vlaku na nástupišti, kde přesně na něm bude vlak s daným číslem zastavovat. Tak může např. uvádět, že vagony 1 a 2 budou stát v sektoru A a vagony 3 a 4 v sektoru B (sektory bývají označeny nápisem po délce nástupiště). Pokud máte rezervované sedadlo v určitém vagonu, pomůže Vám to najít správné místo, kde máte na nástupišti čekat; ušetří Vám to běhání po nástupišti a hledání vagonu, až vlak přijede.

 

Probíhají u mezinárodních vlaků pasové kontroly ještě před nástupem?  

Ne. U mezinárodních vlaků pasové kontroly obvykle probíhají během cesty ve vlaku na zastávce na hranicích.  Mnoho evropských zemí dnes spadá do Schengenského prostoru a provádějí se často jen namátkové kontroly.  Takže žádná pasová kontrola při nástupu do vlaku ani při výstupu.

(Pozor, informace už nemusí být aktuální.)

 

Výjimku představují vlaky Eurostar směrem do Velké Británie, kde se před nástupem vyžaduje minimální doba 30 minut na registraci a pasovou kontrolu

Hlavní výjimku přestavují vlaky Eurostar spojující Paříž s Bruselem. Eurostar vyžaduje minimálně 30 minut na registraci, aby mohla proběhnout pasová a bezpečnostní kontrola s rentgenem zavazadel. Když pak dorazíte na nádraží v Londýně, sejdete z nástupiště už bez dalších kontrol. Další informace o registraci na Eurostar naleznete na stránkách Eurostar.

 

Španělské rychlovlaky

Další výjimka, která stojí za zmínku: ve Španělsku se provádí rychlé zrentgenování zavazadel předtím, než se dostanete do příjezdové části pro rychlovlaky AVE, Alvia, Altaria a další. Jízdenky se kontrolují před nástupem. To vše sice trvá jen pár minut, ale je dobré na to pamatovat a nepřiběhnout na místo 30 sekund před odjezdem vlaku.