Cestování I. a II. třídou, salonky I. třídy

11 října, 2015

Mám cestovat I. nebo II. třídou?

Druhá třída naprosto stačí

Druhá třída je pro většinu cestujících v Evropě naprosto dostačující. Dnes už není potřeba nikde v Evropě z důvodu pohodlí platit za listek do I. třídy, zvlášť pokud se jedná o moderní rychlé vlaky s klimatizací. Pokud máte nižší rozpočet, nedělejte si starosti s I. třídou, pokud Vám ovšem nebyly nabídnuty ceny, které velmi přinášejí další výhody.  Pro většinu z nás je normou II. třída, pokud ovšem za Vás neplatí vlaková společnost. Navíc ve II. třídě se vždy setkáte s cestujícími dětmi a s domácími mazlíčky.

 

Jaké výhody získá cestující v I. třídě? 

  • V I. třídě budete mít širší a luxusnější sedadlo, víc prostoru pro nohy i pro lokty, a v jednom vagónu bude cestovat méně lidí. Většina lidí si myslí, že to je vše. Prostor pro zavazadla je úplně stejný, jen ho používá méně cestujících z tohoto vagonu, i když to není skutečný důvod, proč dát přednost I. třídě, protože prostor pro zavazadla je všude.
  • Ve špičkových  vlacích, např. Eurostar, španělských AVE, Thalys a Lyria, zahrnuje jízdenka do I. třídy kompletní servis s jídlem a pitím, tyto vlaky jsou však výjimkou. Pokud Vám nebude řečeno jinak, měli byste počítat s tím, že lístek do I. třídy Vám poskytne lepší sedadlo s větším prostorem pro nohy a ruce, kde budete spíše obklopeni businessmany s notebooky než rodinami s dětmi. V německých vlacích ICE a v rakouských Railjets není v ceně jízdného zahrnuto jídlo a pití, které se platí zvlášť. V I. třídě si budete objednávat u stevarda/ stevardky, kteří Vám občerstvení přinesou na místo, zatímco ve II. třídě budete muset sami zajít do jídelního vozu (kavárny, restaurace).
  • Jeden nebo dva stolky? Vagony I. třídy obvykle mívají sedadla rozmístěná stylem 2+1 na šířku vlaku (tj. 2 sedadla vedle sebe, ulička a 1 místo), proto jsou sedadla širší a kolem nich více místa, ve srovnání se sezením 2+2 ve II. třídě. Takže v typickém vagonu I. třídy najdete stolky pro 2 i stolky pro 4. Pokud jste pár, bude pro Vás velkou výhodou I. třídy, že si budete přes stolek hledět do očí a že oba budete mít sedadlo, které je zároveň u okna a zároveň u uličky. Stejně tak pokud cestujete sami, můžete si rezervovat místo pro jednoho.
  • Plány číslování sedadel ve vlacích.

 

První třída může být cenově dostupná  

Nedělejte rozhodnutí, dokud neuvidíte ceny. Mnozí provozovatelé vlakové dopravy přijali systém variabilních cen známý z aerolinií a můtžete zjistit, že lístek do II. třídy stojí např. 40 EUR a I. třídy např. 45 EUR, to kvůli způsobu, jakým působily cenové kvóty na jednotlivé třídy. Za těchto okolností by bylo velmi nerozumné, kdybyste si trochu nepřiplatili a nezískali tak lepší pohodlí.

 

U nočních vlaků je třída irelevantní

Ve spacích vlacích je vlastnictví lístku do I. nebo II. třídy nepodstatné, protože míra pohodlí závisí na typu zařízení: jestli je to běžné sedadlo, lehátko nebo spací vagon. Lehátko ve II. třídě je tak mnohem pohodlnější (a bezpečnější) než sedadlo v I. třídě. Spací vagon II. třídy je zase mnohem pohodlnější než lehátko v I. třídě. Na mnohé trasy dnes často stačí lístek II. třídy i do spacího vagonu s dvoulůžkovými kójemi. Možnosti při cestování v noci jsou vysvětleny zde.

 

Mám si zařídit rezervaci místa (místenku)?

Ve většině zemí není možná rezervace sedadel (místenka) v místních, městských a regionálních vlacích. Prostě jen nastoupíte a sednete si, kde je volno.

Je dobré vědět, že ve Francii, Itálii, Španělsku, Portugalsku, Švédsku a Polsku jsou dálkové vlaky téměř vždy plně rezervované a každá jízdenka znamená zároveň i rezervaci místa (místenku) už v ceně. Totéž platí pro mezinárodní spoje jedoucí z těchto zemí, do těchto zemí nebo přes ně vlaky Eurostar, Thalys a TGV-Lyria.  Tyto vlaky obvykle nemívají světelné tabule ukazující, která místa jsou volná a která obsazená, protože všichni cestující mají rezervaci.

V Německu, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku a většině východní Evropy bývá rezervace sedadel v dálkových vlacích dobrovolná a vyžaduje se za ni menší příplatek. Elektronické tabule na stěně nad každým sedadlem (nebo ve starších vlacích malá tištěná kartička) ukazují, která místa jsou rezervovaná. Pokud nemáte rezervaci, můžete si sednout, kam chcete, jen se musíte podívat, jestli už místo není rezervováno někým jiným.

Běžně při cestování není potřeba mít rezervaci, obzvlášť pokud jedete z počáteční stanice trasy, kde si obvykle můžete vybrat sedadlo. Pokud však budete cestovat na delší vzdálenost nebo to bude v rušných denních hodinách (pátek či neděle odpoledne), je dobré si rezervaci obstarat, abyste pak měli místo jisté. Pokud cestujete jako rodina nebo menší skupinka, rezervace Vám zajistí sedadla, která budou u sebe. Když si budete kupovat jízdenku online, obvykle máte možnosti si k ní objednat rezervaci místa, avšak budete-li později potřebovat od cesty ustoupit, není často možné se vrátit a provézt znovu pouze rezervaci. To je však samozřejmě možné při telefonickém objednání nebo při koupi přímo na stanici.

 

Sedadla obrácená dopředu (po směru jízdy)  

Některým lidem záleží na tom, aby seděli po směru jízdy, což má v případě delší cesty jistě své opodstatnění. Ve vlacích bývá obvykle polovina sedadel obrácená jedním směrem a polovina opačným, což nepředstavuje takový problém, protože jízda po kolejích bývá hladká a plynulá.

  • Ve většině vlaků v Evropě není možné si předem zjistit, kterým směrem bude Vaše sedadlo obrácené, protože vlaky i vagony mohou jet oběma směry. Při některých trasách dokonce vlak v průběhu cesty obrátí svůj směr, např. v případě cesty z Říma do Benátek, takže sedadla, která jsou obrácená dozadu mezi Římem a Florencií, budou obrácená dopředu mezi Florencií a Benátkami (směr se obrátí na florentském SMN, což je jinak konečná stanice).
  • Existuje však pár výjimek, kde je možné přímo požadovat místo obrácené dopředu. Ve vlacích Eurostar a v pár dalších si můžete vybrat sedadlo přesně podle grafického plánu, pokud si budete jízdenky rezervovat na stránkách vlakové společnosti (operátora). Z tohoto plánu můžete často vyčíst, kterým směrem bude sedadlo obrácené, pokud operátor použije své vlaky s tímto uspořádáním (tak jako Eurostar, kde je vagon 1 vždy umístěn směrem k Londýnu). Na některých trasách vlaků TGV ve Francii (včetně trasy z Paříže do Bordeaux, Lurd, Biarritze, Bretaně, Remeše a také z Paříže do Turína a Milána) umožňuje chytrý duální číslovací systém správné určení míst, v závislosti na tom, kterým směrem je vlak obrácený, což zase umožňuje rezervačnímu systému nabídnout Vlám výběr míst obrácených dopředu, pokud si je rezervujete na určitých rezervačních internetových stránkách. Ve Velké Británii však tradičně mají mnohem jednodušší systém: dvě místa proti sobě mají stejné číslo, např. 15, přičemž sedadlo obrácené dopředu je 15F (forward, tj. vpřed) a sedadlo obrácené dozadu je 15B (backwards, tj. zpět).
  • Ve vlacích, kde je rezervace nepovinná (domácí vlaky v zemích Beneluxu, v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku a ve většině východní Evropy), si můžete sednout, kam chcete, a pokud se Vám Vaše rezervovaná sedadla nebudou líbit, můžete si přesednout. Zato ve Francii, Itálii, Španělsku, Portugalsku a Švédsku jsou všechny dálkové vlaky plně rezervované, takže obvykle musíte zůstat na svém rezervovaném sedadle.
  • V I. třídě v evropských vlacích se můžete setkat se sezením pro dva u stolku naproti sobě. Tím budete mít oba místo zároveň u okna a zároveň u uličky, přičemž jedno z míst bude vždy obrácené dopředu.

 

Na které straně vlaku budu sedět?

Na některých trasách se nejlepší scenérie nacházejí na určité straně vlaku, to platí např. pro levou stranu při cestování údolím Rýna mezi Kolínem n. R. a Mohučí, údolím Labem z Drážďan do Prahy, nebo pro pravou stranou při cestě průsmykem Arlberg z Curychu do Innsbrucku. Pamatujte však na to, že většina rezervačních systémů Vám neumožní si zvolit, na které straně vlaku budete sedět, protože vlak i vagony mohou jet oběma směry. Avšak ve vlacích, kde je rezervace dobrovolná (domácí vlaky v zemích Beneluxu, Německa, Rakouska, Švýcarska, Dánska a většiny východní Evropy), si můžete sednout, kam chcete, pokud Vám rezervované sedadlo zrovna bude na „nesprávné“ straně.

 

Europe-first-class-lounge

Salonky I. třídy na nádražích

Salonky I. třídy na nádražích

V některých zemích naleznete na nádražích salonky pro cestující I. třídou, kde obvykle dostanete bezplatně čaj, kávu, nealko nápoje, někdy i pivo a víno. Kromě toho zde často bývá k dispozici také wifi připojení a PC. Někdy jsou tyto salonky přístupné všem cestujícím s jízdenkou do I. třídy (včetně držitelů železničního pasu), jiné salonky jsou však pouze pro držitele nejdražších jízdenek obchodní I. třídy, anebo pro držitele věrnostní karty určité vlakové společnosti. Otvírací doba bývá různá a některé salonky jsou k dispozici i pozdě v noci, zatímco jiné nejsou.

 

Eurostar salonky I. třídy v Londýně, Paříži a Bruselu  

Eurostar salonky I. třídy se nacházejí na londýnském nádraží St Pancras, na pařížském Severním nádraží (Gare du Nord) a na bruselském Midi. Jsou přístupné držitelům plné jízdenky I. třídy Business Premier, ne však držitelům jízdenky I. třídy Standard Premier ani držitelům železničních pasů I. třídy. Eurostar obchodní salonky nabízejí bezplatný čaj, kávu, nealko nápoje, víno, pivo a občerstvení.

 

Salonky přístupné všem držitelům jízdenky I. třídy

V následujících státech na velkých nádražích najdete salonky I. třídy, které jsou přístupné všem, kdo mají jízdenku I. třídy, a to včetně zlevněných a (v pár případech) pro držitele železničních pasů Eurail nebo InterRail I. třídy.  Salonky poskytují bezplatné občerstvení a další výhody, jako je wifi připojení.

Nizozemí: nacházejí se na amsterdamském Centrálním nádraží, na amsterdamském Schipholu a v Rotterdamu; běžte podle tabulí vedoucích k salonku „NS International Lounge“ (dříve nazývanému „NS Hispeed lounge“); je zde k dispozici čaj, káva, nealko nápoje, pivo a občerstvení; salonek je přístupný všem cestujícím s mezinárodní jízdenkou I. třídy, včetně železničních pasů I. třídy, ne však cestujícím holandskými domácími spoji.

Švýcarsko: nachází se na nádražích v Curychu a Ženevě; salonek SBB na curyšském hlavním nádraží (Hauptbahnhof) je otevřen 7-20 hod., nachází se v patře u restaurace Au Premier (běžte podle tabulí vedoucích k salonku „SBB Lounge“); přístupný je držiteleům jakékoli mezinárodní jízdenky I. třídy včetně železničních pasů I. třídy, ne však cestujícím švýcarskými domácími spoji; k dispozici je káva, čaj, nealko nápoje a občerstvení; podobný salonek SBB se nachází v Ženevě, otevřen je 7-20 hod. a nachází se v I. patře přímo nad prodejnou lístků; držitelé železničních pasů I. třídy sem však prý nemají přístup.

Německo: salonky se nacházejí se v Berlíně, v Brémách, Drážďanech, Düsseldorfu, Frankfurtu n. M., na mezinárodním letišti ve Frankfurtu, v Hamburku, Hannoveru, Kolíně n. R., Lipsku, Mannheimu, Mnichově, Norimberku a Stuttgartu; obvykle mají otevřeno denně 7-21 hod; nejsou přístupné držitelům železničních pasů; k dispozici je čaj, káva, nealko nápoje, pivo a občerstvení; běžte podle tabulí vedoucích k salonku „DB Lounge“; další informace najdete na stránkách bahn.de.

Rakousko: nacházejí se na vídeňském hlavním nádraží (Hauptbahnhof), západním nádraží (Westbahnhof), nádraží v Meidlingu, v Linci, Salzburgu, Innsbrucku, Štýrském Hradci a Klagenfurtu; salonky nejsou přístupné držitelům železničních pasů; běžte podle tabulí vedoucích k salonku „ÖBB Lounge“; obvykle bývá otevřeno 6-21 hod.; k dispozici jsou nealko nápoje a občerstvení, alkohol pouze po 18. hodině.

Španělsko: nachází se na madridských nádražích Atocha a Chamartin, na barcelonském Sants, v Malaze, Seville, Cordobě, Valencii, Alicante, Gironě, Zaragoze, Valladolidu a na několika dalších; přístupné jsou všem cestujícím s domácí či mezinárodní jízdenkou Club, Preferente nebo Gran Clase, a to včetně jízdenky+Promo, ale vyjma jízdenek Promo; obvykle bývá otevřeno denně 6-22 hod.; můžete zde strávit až 2 hodiny do odjezdu Vašeho vlaku; k dispozici je čaj, káva, nealko nápoje, pivo a občerstvení.

Maďarsko: v Budapešti se nachází obchodní salonek u nástupiště 9, který je otevřen denně 6-21,30 hod. pro každého s mezinárodní jízdenkou I. třídy při cestě z Budapešti, do Budapešti nebo přes ni; není přístupný držitelům železničních pasů.

Dánsko: společnost DSB Danish Railways má salonky DSB1 pro cestující I. třídou v Kodani, Aarhusu a Odense; otevřeny jsou pouze od pondělí do pátku; není jasné, jestli je mohou používat všichni cestující s mezinárodní jízdenkou I. třídy nebo jen lidé cestující I. třídou DSB na domácích spojích (více zjistíte na stránkách této společnosti).

Švédsko: společnost SJ má salonky I. třídy na Centrálním nádraží v Stockholmu a na Centrálním nádraží v Göteborgu, které jsou přístupné všem cestujícím s jízdenkou I. třídy; otevřeno mají pouze od pondělí do pátku od rána do podvečera.

 

Salonky přístupné pouze některým držitelům jízdenky I. třídy

Ve Francii, Belgii, Itálii a Velké Británii se nacházejí salonky I. třídy na větších nádražích, jsou však přístupné pouze držitelům nezlevněné a plně flexibilní jízdenky obchodní I. třídy a/nebo držitelům některých věrnostních karet; nemá do nich přístup kdokoli s jízdenkou do I. třídy.

Pokud cestujte I. třídou Thalys a chcete použít salonek Grand Voyageur na pařížském Severním nádraží (Gare du Nord) nebo salonek Thalys na bruselském nádraží Midi (v Couloir Sud) s pohodlnými křesly k sezení a nápoji zdarma, budete potřebovat si obstarat speciální kartu Thalys: vlaky Thalys jezdí na vysokorychlostních trasách Paříž-Brusel-Amsterdam a Paříž-Brusel-Kolín n. R.; pokud chcete cestovat I. třídou vlaky Thalys, zažádejte si na jejich stránkách o kartu Thalys TheCard (zdarma), ještě před zakoupením jízdenky Thalys, pak si kupte jízdenku I. třídy online a uveďte přitom číslo Vaší Thalys karty; samotná karta Vám bude doručena poštou poté, co učiníte první rezervaci s použitím čísla karty; do salonků pak budete mít přístup, když ukážete svoji kartu Thalys spolu s jakoukoli jízdenkou I. třídy na tento den.